آيا ميدانيد چرا دوره مطالعاتي نوروز پراهميتترين دوره مطالعاتي آمادگي آزمون سراسري است؟
1- لحظات پاياني هر مسابقهاي تعيين کنندهترين و پر اهميتترين لحظات است.
بسياري از ويژگيهاي دوران جمعبندي (روزهاي تعطيل بيشتر، بيبرنامگي داوطلبان، اتمام بيشتر مباحث، نزديک شدن به آزمون سراسري و...) با دورههاي قبلي متفاوت است و نيازمند کسب عادتهاي متفاوتي است.
2- عادات مطالعه در دوران جمع بندي (بهار) در نوروز شکل ميگيرد.
مطالعه با کيفيت و کميت مطلوب در نوروز => ايجاد عادات، مطالعه مطلوب => استمرار مطالعه با کيفيت و کميت مطلوب در دوران جمع بندي
3- بسياري از داوطلبان در سالهاي گذشته با جدي گرفتن دوران جمعبندي (بهار) نتايج فوقالعادهاي گرفتهاند.
4- وقتي داوطلبي در دوران نوروز درس بخواند اعتماد به نفس و رضايت درسي او افزايش مي يابد و اين رضايت سبب ميشود تا روز آزمون سراسري بهتر عمل کند.
5- وقتي ديگران کمتر درس مي خوانند (امکان درس خواندن ندارند) داوطلب فرصت دارد تا از ديگران سبقت بگيرد.
6- دوران نوروز ميتواند معادل 1 ماه ارزش مطالعه داشته باشد. 170 ساعت مطالعه -> معادل 4 هفته -> حدود 1 ماه
7- اين آخرين فرصت براي کسب موفقيت در آزمون سراسري 97 است.
يعني اگر داوطلب در دوران مطالعاتي نوروز دروس پايه را بطور نسبي جمعبندي کند در دوره رفع اشکال، اشکالاتش کم و قابل برطرف کردن خواهد بود. در اين صورت ميتواند اشکالاتش را برطرف کند تا در دوره جمعبندي به بيشترين ميزان تسلط برسد.
در دوره نوروز مطالعه در منزل چه اشکالاتی دارد؟
1- به دلیل حال و هوای نوروز مطالعه با هر عامل خارجی (میهمان، برنامه تلویزیون و...) قطع می شود.
2- مثل روزهای تعطیل طول سال، اگر حوصله نداشته باشیم ساعت مطالعه کاهش مییابد.
3- اگر با اشکال علمی مواجه شویم بر طرف نشده و سرعت مطالعه کاهش می یابد.
4- یکنواختی شرایط سبب ایجاد کسالت و کاهش کیفیت و کمیت مطالعه می شود.
5- به دلیل عدم وجود (رعایت) برنامه ساعتی نه درس می خوانیم... نه تفریح میکنیم.
6- طولانی بودن روزهای تعطیل سبب کاهش انگیزه و هیجان می شود.
7- ممکن است عوامل روحی بازدارنده (بیانگیزگی، ناامیدی و نرسیدن برنامه و...) سبب قطع مطالعه شود.
8- تغذیه (که نقش مهمی در یادگیری دارد) براساس عادت غلط تغذیه نوروز صورت میگیرد.
9- به دلیل عدم نظارت جدی ، امکان مطالعه با تمرکز کافی وجود نخواهد داشت.
10- به دلیل منظم نبودن برنامه خواب ،بازده مطالعه کاهش می یابد.
11- ورزش نکردن در منزل ، سبب خستگی وعقب ماندن از برنامه میشود.
12- عدم وجود آزمون موجب میشود مطالعه برنامه درسی جدی گرفته نشود.
13- نداشتن ارتباط حضوری با مشاوران ، به طور حتم باعث کاهش تدریجی انگیزه میشود.
اگر حتی یکی از عوامل فوق سبب شود تا کیفیت و کمیت مطالعه در نوروز کاهش یابد:
1- نمی توانید آن را جبران کنید.
2- عادت می کنید (شرطی می شوید) که در فصل بهار درس نخوانید.
(عادتهای مطالعه شما در فصل بهار در دوره نوروز شکل می گیرد.)
اردوی مطالعاتی نوروز برای داوطلبان آزمون سراسری تجربهای گرانبها و غیر قابل انکار است. در این اردو داوطلبان طبق یک برنامه مطالعاتی متنوع و هدف دار به یکی از مهمترین دستاوردهای برنامههای آموزشی (جمع بندی مبحثی مطالب) دست مییابند.
ردیف | اگر در خانه درس بخوانیم ... | ویژگی اردوی مطالعاتی ... | تأثیر بر روند مطالعه ... |
1 | حال و هوای دوره نوروز باعث میشود تا با هر عامل خارجی مطالعه متوقف شود. | حذف عوامل حواسپرتی | 1- افزایش تمرکز (کیفیت) 2- افزایش ساعت مطالعه (کمیت) |
2 | براساس شرایط روحی مطالعه میکنیم ... (اگر حوصله نداشتیم درس نمیخوانیم) | نظارت دقیق و با جدیت (ناظران تحصیلی) | 1- مطالعه جدی و منظم 2- افزایش تمرکز مطالعه |
3 | اشکالات درسی باقیمانده و سرعت مطالعه کاهش مییابد. مطالعه مفهومی صورت نمیگیرد. | حضور نیروهای رفع اشکال (رتبههای 2 و 3 رقمی) | 1- برطرف شدن بلافاصله اشکالات درسی 2- تسریع میزان پیشروی 3- مطالعه مفهومی و صحیح |
4 | بعد از مدت کمی کسل میشویم و کیفیت و کمیت مطالعه کاهش مییابد. | تفریح و نشاط در واحدهای استراحت | 1- ایجاد تنوع روحی 2- افزایش کیفیت مطالعه |
5 | مطالعه بدون تمرکز (در حال استراحت) استراحت بدون افزایش انرژی (در فکر درس) | برنامه مطالعاتی، برنامه ساعتی | 1- تفکیک مطالعه و تفریح 2- نظم در ساعت خواب و بیداری 3- عادت به رعایت واحدهای زمانی مطالعه |
6 | ممکن است بعد از چند روز به خاطر ایجاد کسالت کمیت یا کیفیت کاهش یابد. | مشاهده رفتارهای مطالعاتی داوطلبان دیگر | 1- ایجاد هیجان مؤثر و انگیزه مطالعه 2- تقویت قدرت تمرکز در آزمون سراسری |
7 | عوامل روحی بازدارنده سبب عدم اجرای برنامه خواهد شد. | حضور مشاوران تحصیلی | برطرف شدن عوامل روحی بازدارنده مطالعه |
8 | تغذیه براساس عادات نوروز صورت میگیرد. | تغذیه علمی و کارشناسی | 1- دریافت انرژی کافی 2- افزایش کیفیت مطالعه |
9 |
| شبانهروزی نیست | استراحت و آرامش در خانه، مطالعه در اردو |
10 | به احتمال زیاد درس نمیخوانیم ... | جدیت برگزاری | عادت (شرطی شدگی) به مطالعه صحیح |
11 | بهصورت منظم ورزش نمیکنیم. | ورزش روزانه منظم | افزایش ترشح آندورفین و تقویت حافظه |
12 | دچار بیانگیزگی مقطعی میشویم | برگزاری جلسات مشاوره انگیزشی | تقویت روحیه، افزایش انگیزه پیشبرد برنامههای مطالعاتی |
تعريف اردوي علمي:
به مجموعه برنامههاي علمي- تفريحي زمانبندي شده براي داوطلبان آزمون سراسري که بهمنظور آمادهسازي آنها در اين آزمون طراحي شده است، اردوي مطالعاتي گفته ميشود.
داوطلبان در اين اردو در بازه زماني معيني به مطالعه، جمع بندي و تستزني انفرادي پرداخته و در صورت مواجهه با سؤالات علمي به نيروهاي رفع اشکال مستقر در اردو (رتبههاي برتر سالهاي گذشته) مراجعه مينمايند.
(تجربه سالهاي قبل ما اثبات کرده است برگزاري کلاس آموزشي در دوران نوروز مفيد نيست،در واقع به دليل حجم بالاي مباحث بهمن و اسفند داوطلبان نيازمند زماني براي مطالعه با فراغت فکري هستند)
1- مکان اردو:
با توجه به امكانات قابل قبول شهر تهران و تأثيرات منفي جابجايي به شهرهاي ديگر، اردوي علمي در يکي از مدارس و يا دانشگاه هاي شهر تهران برگزار ميگردد. (محل برگزاري اردوي مطالعاتي نوروز 96/12/29 اطلاعرساني خواهد شد.)
2- زمان اردو:
اردوي مطالعاتي در دو مرحله زير برگزار ميگردد: (البته بخشي از مطالعه در منزل و بخشي از آن در اردو صورت ميگيرد.)
تأثير : استراحت روز (1/7) سبب مديريت انرژي تا پايان دوره و استفاده بهينه از اردو ميشود.3-برنامه مطالعاتي کارشناسي:
برنامه اردو به 8 واحد مطالعاتي با در نظر گرفتن زمـان استراحـت و ... تقسيـم شـده است كه داوطلبان در واحدهــاي 75 الي 85 دقيقهاي به مطالعه طبق جدول مطالعاتي تنظيم شده(صفحه6) ميپردازند.مطالعه(9) كه در منزل صورت ميپذيرد جهت اتمام مطالبي است كه داوطلبان در طول روز موفق به مطالعه آن نشدهاند.
تأثير : برنامه منظم مهمترين عامل آرامش و تمرکز داوطلبان براي اجراي برنامه است.4- چينش استاندارد داوطلبان:
مطالعه در دوران نوروز به صورت انفرادي بوده، به همين دليل داوطلبان در گروههاي 10- 5 نفره تقسيم و فضاي مناسبي جهت مطالعه در اختيار آنها قرار داده ميشود. و نظارت ويژهاي توسط ناظران مطالعاتي بر نظم مطالعاتي داوطلبان صورت خواهد گرفت.
تأثير: چينش به شکل «رو به رو» سبب افزايش قدرت غلبه بر عوامل حواس پرتي بصري ميشود
5- نيروهاي رفع اشكال علمي:
در تمام روزهاي اردوي مطالعاتي، نيروهاي رفع اشكال (رتبههاي برتر منتخب سالهاي گذشته) در محل معيني مستقر بوده و داوطلبان ميتوانند جهت رفع اشكال و آموزش مطالب با هماهنگي ناظرها به اين نيروها مراجعه كنند.علاوه بر آموزش و رفع اشکال مطالب علمي، حضور رتبه هاي برتر، مدل و الگوي فکري موفقيت را در ذهن داوطلب ايجاد ميکند.
تأثير: حضور نيروهاي رفع اشکال سبب ميشود، اشکالات علمي بلافاصله رفع شود و داوطلب از برنامه عقب نماند.
6- ناظران مطالعاتي:
در طول دوره نوروز ناظران مطالعاتي در واحدهاي مطالعاتي تنظيم شده بر عملکرد داوطلبان نظارت داشته و در صورت بينظمي از سوي هر يک از داوطلبان پس از تذکر شفاهي و کتبي در صورت تکرار بي نظمي، اخراج يک روزه و سپس دائمي از محيط اردو صورت خواهد پذيرفت.
تأثير: نظارت جدي بر روند مطالعه سبب افزايش تمرکز و بازدهي مطالعه داوطلبان ميشود.
7- پذيرايي(بر اساس برنامه متخصص تغذيه):
با توجه به اهميت تغذيه و نقش بسيار مهم آن در يادگيري و قدرت حافظه، برنامه غذايي اردو متناسب با نيازهاي داوطلبان آزمون سراسري توسط پزشک تغذيه تنظيم شده است که در آن(صبحانه- نهار- ميان وعدههاي مناسب) بيشترويتامينها، پروتئينها و ... مورد نياز داوطلبان در نظر گرفته شده است.
تأثير: تغذيه صحيح باعث افزايش تمرکز، تقويت حافظه و نشاط داوطلبان ميشود.
8- مشاوره فردي (برنامه ريزي تحصيلي ):
قطعاً مهمترين نياز داوطلبان آزمون سراسري در دوره مطالعاتي نوروز مشاوره و هدايت تحصيلي است.
بي برنامگي، بي حوصلگي، نااميدي و... تنها بخشي از عواملي است که ميتواند سبب توقف داوطلب گردد به همين دليل نيروهاي مشاوره در طول دوران نوروز حداقل 2 بار (و در صورت نياز 4 بار) با داوطلبان مشاوره خواهند داشت.
تأثير: مشاوره در دوران نوروز باعث افزايش انگيزه و بازده مطالعاتي داوطلبان ميشود.
9- برگزاري آزمون (سنجش و ارزيابي):
ازآنجايي که هيچ فرايندي بدون سنجش مؤثرنخواهدبود. متناسب بامحتواي مطالعاتي،آزمون آزمايشي در دوره نوروز برگزار ونتايج آن بلافاصله دراختيار داوطلبان قرار خواهد گرفت. کارنامه آزمون نيز يک روز پس ازآزمون دراختيار داوطلب قرار ميگيرد،تا در جلسات مشاوره مورد بررسي قرار گيرد.
تأثير: آزمون باعث ميشود، دانش آموزان برنامه مطالعاتي خود را جدي بگيرند و با تمرکز بيشتري مطالعه کنند.
10- ورزش منظم روزانه :
براي شادابي و نشاط بيشتر داوطلبان در دوران مطالعاتي نوروز، اکسيژنرساني به مغز و بالا بردن سطح ترشح هورمون اندورفين که عامل شادابي و تقويت تمرکز است، زماني براي نرمش و تفريح تحت عنوان تمرينات مفرح ايروبيک در نظر گرفته شده است. اين تمرينات بصورت روزانه، منظم و با نظارت مربي متخصص صورت ميگيرد.
تأثير: ورزش باعث ميشود، دانش آموزان بدون احساس خستگي ساعت مطالعه بالايي داشته باشند.
11- برنامه های انگیزشی:
بدون وجود انگیزه آموزشی قوی،حتی بهترین کتاب ها و وسایل آموزشی هم برای داوطلبان جذاب نخواهد بود.عنصر انگیزه،چه در وجه درونی وفردی و چه در وجه بیرونی و همگانی یک عامل کلیدی در موفقیت دانشآموزان است.ازاینرو در اردوی مطالعاتی نوروز هرروز یک برنامه ویژه (بازیهای جمعی،نوشتن خاطرات،عکس دستهجمعی و ...) برای افزایش انگیزه جمعی اجرا میشود و همچنین در جهت برطرف کردن استرس، اهمالکاری، بیانگیزگی و ... درصورت نیاز جلسات فردی با روانشناس مرکز برگزار میگردد.
12- اصلاح عادات مطالعاتی: دوره نوروز بهترین فرصت برای فراگیری عادات صحیح مطالعه است. از این رو داوطلبان با مطالعه پشت میز، رعایت دقیق واحدهای مطالعاتی، الزام به رعایت مراحل مطالعه و همچنین دریافت نامه مشاورهای و اعمال آن مطالب در عملکرد خود، به اصلاح عادات نادرست میپردازند. 13- مشاوره
انگيزشي با محمدرضا پوردستمالچي: با توجه به شرايط خاص دوران مطالعاتي نوروز، داوطلبان دچار خستگي و کاهش انگيزه بهصورت مقطعي ميگردند. در حين برگزاري اردو جهت کيفيتبخشي محتواي مشاورهاي اين دوران، جلسات مشاوره گروهي انگيزشي توسط آقاي پوردستمالچي براي افزايش انگيزه و جهتدهي داوطلبان برگزار ميگردد.اين جلسات مشاورهاي انگيزشي موجب ميگردد داوطلبان با انرژي، کيفيت و دقت بيشتر و اهداف درسي مشخصتر برنامههاي مطالعاتيشان را انجام دهند.
تأثير: اين جلسات مشاورهاي انگيزشي موجب ميگردد داوطلبان با انرژي، کيفيت و دقت بيشتر و اهداف درسي مشخصتر برنامههاي مطالعاتيشان را انجام دهند.
برنامه مطالعاتي اردو از ساعت 6:45 الي 20:20 در روزهاي معين شده بر اساس ساعت رسمی کشور (طبق جدول) زير برگزار مي گردد.
(از ساعت 21:30 الی 23:00 واحد مطالعاتی اختیاری 9 است که در منزل انجام می شود)
دوره اول |
دوره دوم |
1395/01/02 الی 1395/01/06 |
1395/01/08 الی 1395/01/12 |
برنامه زمانبندی مطالعه در اردو کاملاً براساس اصول علمی مطالعه تنظیم شده است. (تمامی زمانها براساس ساعت جدید که 94/12/29 تغییر میکند تنظیم شده است.)
(مدت زمان کل مطالعه: 11 ساعت)
در صورت مسیر طولانی منزل تا اردو یا کلاسهای مدرسه و آموزشگاه پس از روز دوم اردو در صورت هماهنگی با مدیر اردو و موافقت اولیا حضور از واحد مطالعاتی 2 (تأخیر موجه) یا خروج از واحد مطالعاتی 7 (تعجیل موجه) امکان پذیر خواهد بود.
<
ثبت نام اردوی مطالعاتی نوروز در موعد مقرر از طریق همین بخش قابل دسترسی است.